Reiman liikevaihto palautui kasvu-uralle vuonna 2021 kaikilla markkinoilla, vastuullisuudessa iso hyppy eteenpäin

Reima-konsernin liikevaihto vuonna 2021 ylitti koronapandemiaa edeltävän tason kirkkaasti toisesta pandemiavuodesta huolimatta. Kasvu oli vakaata kaikilla markkina-alueilla, kirittäjänä erityisesti Pohjois-Amerikka. Reiman vastuullisuustyö edistyy suunnitelmien mukaisesti ja vuonna 2022 Reima-brändin vaatteista jo 80 % sisältää vastuullisia materiaaleja. Vuonna 2021 tehty laaja hiilijalanjälkianalyysi mahdollisti Science Based Targets -aloitteen allekirjoittamisen, jonka myötä Reima sitoutuu pienentämään hiilijalanjälkeään Pariisin ilmastosopimuksen mukaisesti.

Reima-konsernin liikevaihto kasvoiv uonna 2021 kaikilla maantieteellisillä alueilla ja kaikissa myyntikanavissa. Konsernin liikevaihto oli 147 miljoonaa euroa (2020: 122 milj. euroa), kasvua oli yhteensä 20 % edellisvuoteen verrattuna. Oikaistu käyttökate oli 14 % (2020: 11 %) ja raportoitu käyttökate oli 10 % (2020: 9 %). Tulos parani myyntikatteen positiivisen kehityksen ansiosta, vaikka sitä rasittivat koronapandemiasta johtuen poikkeuksellisen korkeat logistiikkakustannukset.

Kansainvälinen kasvu ja erityisesti digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen kansainvälisillä markkinoilla oli vuoden keskeinen painopiste. Suomen ulkopuolelta tuli 87 % vuoden 2021 liikevaihdosta. Maantieteellisesti voimakkainta kasvu oli Pohjois-Amerikassa, missä liikevaihto kasvoi 111 %. Suoran kuluttajamyynnin eli Reiman oman verkkokaupan, omien myymälöiden ja franchise-myymälöiden osuus kasvoi ja oli yhteensä 37 % liikevaihdosta. Digitaalisten myyntikanavien eli oman verkkokaupan, digitaalisten markkinapaikkojen ja jälleenmyyjien verkkokauppojen osuus kokonaisuudesta oli jo 58 %.

Ukrainan sota vaikuttaa Reiman toimintoihin sekä Ukrainassa että Venäjällä. Reiman omat myymälät ja verkkokauppa Venäjällä suljettiin maaliskuun alussa, ja kaikki toimitukset Venäjälle on keskeytetty toistaiseksi. Reiman franchise-kaupat Ukrainassa ovat osittain kiinni akuutin konfliktitilanteen takia. Näistä syistä johtuen Reiman liikevaihdon arvioidaan laskevan tänä vuonna. Reima tuomitsee iskun Ukrainaan ja on lahjoittanut yli 15 000 vauvantarviketta ja lastenvaatetta Ukrainan lasten hyväksi.

Ilmastotoimet ja vastuullisemmat materiaalit vastuullisuuden painopisteinä

Reima teki vuonna 2021 ensimmäistä kertaa koko arvoketjun kattavan päästölaskennan maailman käytetyimmän päästölaskentastandardin, Greenhouse Gas (GHG) -protokollan, mukaisesti. Tämän jälkeen Reima sitoutui Science Based Targets -päästövähennysaloitteeseen ensimmäisenä suomalaisena vaatealan yrityksenä. Reiman päästövähennystavoitteet julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.

Vuoden 2022 Reima-brändin mallistoista 80 % on tehty vastuullisemmista materiaaleista, eli esimerkiksi kierrätyspolyesteriä tai luomupuuvillaa hyödyntäen. Vuonna 2021 tämä luku oli 43 %. Vaikka vastuullisemmat materiaalit ovat jonkun verran perinteisiä hintavampia, on niiden ympäristöjalanjälki pienempi mm. ilmastopäästöjen ja vedenkulutuksen osalta. Vastuullisuussertifioinnit parantavat lisäksi raaka-aineiden jäljitettävyyttä.

Muita kohokohtia vuoden 2021 vastuullisuustyössä olivat second hand -palvelu Reima Rescuen käynnistys, materiaalivalmistajien eli ns. tier 2 -tavarantoimittajien julkaisu hankintaketjun läpinäkyvyyden lisäämiseksi ja oman toiminnan päästöjen kompensaatio istuttamalla 1 100 puuntaimea Lempäälään. Suomessa Reiman vastuullisuustyön edistyminen näkyi erityisesti Eettisen kaupan puolesta eli Eetti ry:n teettämässä tekstiilibrändien vastuullisuusarvioinnissa. Reima oli 2021 arvioinnin kovimpia nousijoita ja siirtyi kahdeksan pisteen lisäyksellä E-kategoriasta suoraan C-kategoriaan.

Lisätietoja Reiman vastuullisuustyöstä ja vuoden 2021 tapahtumista on luettavissa tänään julkaistusta vastuullisuusraportista.

Reima on maailman johtava toiminnallisten lastenvaatteiden merkki, joka tunnetaan palkituista innovaatioistaan ja korkealaatuisista tuotteistaan. Reima vaatettaa aktiiviset 0–12-vuotiaat lapset päästä varpaisiin, ympäri vuoden. Ulko- ja sisävaatteiden lisäksi Reima tarjoaa lapsille laajan valikoiman jalkineita, asusteita ja palveluita. Reima työllistää lähes 500 henkilöä seitsemässä maassa.

Tiedotteessa esitetyt luvut ovat Reima-konsernin IFRS-tilinpäätöksen mukaisia lukuja tilikaudelta 1.1.-31.12.2021. Konsernin emoyhtiö on Reima Group Holding Oy, joka omistaa Reima Group Oy:n ja sen tytäryhtiön Reima Europe Oy:n.

Reiman vastuullisuusraportti 2021