Reimalle kultainen EU:n tuoteturvallisuuspalkinto

Uusi palkinto on tarkoitettu yrityksille, jotka asettavat kuluttajien suojelun etusijalle.

Suomalainen lastenvaatteiden tuottaja Reima on saanut Euroopan komissiolta kultaisen tuoteturvallisuuspalkinnon.

Brysselissä järjestetyillä gaalaillallisilla oikeus-, kuluttaja- ja tasa-arvoasioista vastaava Euroopan komission jäsen Věra Jourová jakoi palkinnot neljälle pk-yritykselle ja neljälle suurelle yritykselle. Voittajayritykset ovat kotoisin Alankomaista, Italiasta, Itävallasta, Kreikasta, Saksasta, Suomesta ja Tanskasta. Reima oli ainoa palkittu suomalaisyritys.

Ensimmäistä kertaa jaettu palkinto nostaa valokeilaan yrityksiä – suuria ja pieniä – jotka asettavat lasten turvallisuuden etusijalle toiminnassaan. Reima sai kultapalkinnon, koska se varmistaa, että tuotteet paitsi ovat turvallisia lapsille, myös tarjoavat lisäsuojaa, esimerkiksi pimeässä.

Palkintojen voittajat

Suuret yritykset:

• Kultapalkinto: Reima (Suomi). Lasten ulkovaatteet – turvallista pukeutumista ympäri vuoden.

• Hopeapalkinto: Cybex (Saksa). Priam-rattaat – turvallisuuden ja muotoilun yhdistelmä.

• Pronssipalkinto: Mega Disposables (Kreikka). Hellävaraiset Babylino-vaipat – lempeitä vauvan iholle.

• Erityismaininta: MAM Baby (Itävalta). Tutit ja syöttövälineet – täyttää ja ylittää standardien vaatimukset.

Pk-yritykset:

• Kultapalkinto: Remmy (Italia). Car Baby Alert – vauvahälytin autoon – uraauurtava, unohduksia estävä laite, joka voi pelastaa henkiä.

• Hopeapalkinto: Evomove (Tanska). Nomi-syöttötuoli – jotta maailmasta tulisi turvallisempi paikka istua.

• Pronssipalkinto: Reer (Saksa). Turvallisuuslaitteet – kotitapaturmien ehkäisy.

• Erityismaininta: Mippaa (Alankomaat). Mippaa Stair Trainer -apukaide – auttaa lapsia kiipeämään portaita turvallisesti.

75-vuotiaalla Reimalla on pitkä kokemus lasten turvallisuudesta

Jo yrityksen alkuajoista 1940-luvulta lähtien lapset ovat olleet Reimalla keskiössä. Siksi myös tuotteiden turvallisuus on ollut yhtiölle ensiarvoisen tärkeää.

Reiman heijastavia yksityiskohtia sisältäneet Reima-asut saivat palkintoja jo 1970- luvulla, ja Reima kehittää tuotteidensa heijastavuutta edelleen. Reima toi UV-suojaasut kesämallistoihinsa vuonna 2011, ja viimeisin lisäys olivat kevään 2019 hyttysiltä suojaavat asut, joiden teho perustui turvalliseen, kasvipohjaiseen karkotteeseen. Ensi keväänä Reima laajentaa hyönteissuojausta edelleen tuomalla markkinoille asukokonaisuudet, jotka suojaavat lapsia erilaisia hyönteisiä vastaan, mukaan lukien punkit, jotka ovat jo maailmanlaajuinen terveysuhka.

“Olen hyvin iloinen ja ylpeä tästä palkinnosta koko yrityksemme puolesta, sillä tiedän, kuinka paljon sitkeää työtä voittomme on vaatinut”, sanoo Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund.

Turvallisuus on Reiman vastuullisuuden perusta

Keskittyminen lapsiin on tuonut Reimalle kilpailuetua: yritys vie tuotteitaan nyt noin 70 eri maahan ja on ainoa maailmanlaajuisesti toimiva toiminnallisten ulkoiluvaatteiden tuottaja, joka keskittyy pelkästään lapsiin. Reiman R&D- ja vastuullisuusjohtaja Shahriare Mahmood kertoo, miksi Reimalla on niin hyvä turvallisuusosaamisen:

“Laaja materiaalien tuntemus, osaava tuotekehitys ja luotettavat tavarantoimittajat ovat tuoteturvallisuuden ehdoton edellytys. Toimimme myös useissa turvallisuuteen keskittyvissä kansallisissa ja kansainvälisissä työryhmissä, kuten esimerkiksi CEN WG20, TEVASTA (Lasten nukkumaympäristö), TEVA ja SIS. Mutta mikä tärkeintä, meillä on kattava laadunhallinnan prosessi.

Miksi EU:n tuoteturvallisuuspalkinto?

On yrityksiä, jotka ylittävät EU:n lainsäädännössä asetetut vaatimukset varmistaakseen kuluttajien turvallisuuden entistäkin paremmin. Esittelemällä näistä esimerkkejä Euroopan komissio haluaa innostaa muitakin EU:n yrityksiä parantamaan kuluttajansuojan tasoa. Samalla palkinnon on tarkoitus lisätä kuluttajien tietoisuutta heidän oikeudestaan saada markkinoille ainoastaan turvallisia tuotteita.

Ensimmäiseen tuoteturvallisuuskilpailuun saivat osallistua yritykset kaikista EUmaista ja Islannista, Liechtensteinista ja Norjasta. Hallitusten ja kuluttajaorganisaatioiden edustajista koostunut korkean tason tuomaristo arvioi 16 maasta tulleet kilpailuvastaukset.

Lisätietoa EU:n tuoteturvallisuuspalkinnosta

Sosiaalinen media: @EU_Consumer #EUProductSafetyAward