Reimalla menestyksekäs vuosi 2022 Venäjältä vetäytymisestä huolimatta – nousi edelläkävijäksi myös ilmastotoimissa

Reima-konserni teki vahvan tuloksen vuonna 2022 epävarmasta markkinatilanteesta huolimatta. Konsernin liikevaihto kasvoi 4 % ja oli 153,8 MEUR (2021: 147,4 MEUR). Voimakkainta kasvu oli Pohjois-Amerikassa, missä liikevaihto kasvoi 34 % vuonna 2022. Reiman mallistot olivat entistä vastuullisempia, ja Reima oli ensimmäinen suomalainen vaatemerkki, jonka päästövähennystavoitteet saivat ScienceBased Targets -aloitteen(SBTi) hyväksynnän.

Reiman kansainvälinen laajentuminen jatkui vuonna 2022. Digitaalisten liiketoiminnan kehittäminen tärkeimmillä markkinoilla oli keskeinen kehityskohde, ja Reima avasi verkkokaupan Rakuten-markkinapaikalle Japanissa. Ennakkotilausten kasvu nosti tukkumyynnin liikevaihtoa. Suora kuluttajamyynti laski, kun Reima sulki omat myymälänsä ja verkkokauppansa Venäjällä.

Reima keskeytti toimintansa Venäjällä ja Ukrainassa keväällä 2022 Venäjän aloittaman hyökkäyssodan vuoksi. Reiman omat myymälät ja verkkokauppa Venäjällä suljettiin pysyvästi maaliskuussa. Toimitukset Ukrainaan aloitettiin uudelleen ennen kesää. Venäjän tytäryhtiö laitettiin myyntiin, ja myynti paikalliselle omistajalle saatiin päätökseen helmikuussa 2023. Tämän myötä Reiman vetäytyminen Venäjän markkinoilta toteutui lopullisesti.

Reima-konsernin oikaistu käyttökate (EBITDA) oli 38,1 MEUR (2021: 20,5 MEUR). Jatkuva liiketoiminta Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa kehittyi hyvin. Lisäksi valuutta­kurssisuojaukset vaikuttivat positiivisesti tulokseen.

Science Based Targets -aloite (SBTi) hyväksyi Reiman ilmastotavoitteet, mallistot entistä vastuullisempia

Reiman ilmastotoimet nousivat entistä kunnianhimoisemmalle tasolle, kun arvostettu ScienceBased Targets -aloite (SBTi)hyväksyi päästövähennystavoitteemme.

”Tosiasia on, että meidän on kulutettava vähemmän varmistaaksemme kestävän tulevaisuuden lapsillemmekin. Laadukkaat tuotteet mahdollistavat pitkän käyttöajan. Tämä on erityisen tärkeää lastenvaatteissa, jotka ovat kovassa käytössä päivittäin. Huippulaatuiset tuotteet ovat olleet ensisijainen tavoitteemme Reiman perustamisesta lähtien 80 vuotta sitten, jolloin aloimme muuttaa ylijääneitä armeijatarpeitaulkovaatteiksi. Kestävä kehitys on aina ollut liiketoimintamme ytimessä”, Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund sanoo.

SBTi:n mukaan päästövähennystavoitteemme on linjassa alle 1,5 asteen lämpenemistavoitteen kanssa, eli olemme sopusoinnussa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa. Reima on sitoutunut vähentämään tuotekohtaisia päästöjä 51,6 % ja oman toiminnan päästöjä 90 % vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2021 verrattuna. Vuonna 2022 Scope 1- ja 2 -päästömme laskivat 38 % ja Scope 3 -päästömme 9 % vuoteen 2021 verrattuna.

Suurin osa päästöjen vähentämistoimista riippuu tuotteista ja materiaaleista, joita käytämme tuotteiden valmistukseen. Vuonna 2022 Reiman vaate- ja asustemalleista jo 80 % valmistettiin vastuullisemmista materiaaleista, ja vuonna 2023 luku on vaikuttava 90 %. Kierrätyskuidut, kuten rePET, auttavat pitämään materiaalit käytössä ja pienentävät tuotteiden – ja koko organisaation – hiilijalanjälkeä.

Vuoden muita vastuullisuussaavutuksiamme olivat muun muassa Reima x WWF -mallistomme, jonka tuotoista lahjoitimme WWF:lle 100 000 euroa, korjauspalvelun lanseeraus,sekä lahjoitukset ukrainalaisten lasten ja pakolaisten hyväksi.

Voit lukea lisää Reiman vuodesta 2022 sekä vastuullisuustyöstä tänään yrityssivullamme julkaistusta vastuullisuusraportista (englanniksi).

Reima on maailman johtava toiminnallisten lastenvaatteiden brändi, joka tunnetaan palkituista innovaatioistaan ja laadukkaista tuotteistaan. Reima vaatettaa aktiiviset 0-12-vuotiaat lapset päästä varpaisiin ympäri vuoden. Vaatteiden lisäksi Reima tarjoaa laajan valikoiman jalkineita, asusteita ja ratkaisuja lapsille ja heidän vanhemmilleen. Vuonna 2022 Reiman liikevaihto oli 155 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllistää noin 350 henkilöä seitsemässä maassa.

Tiedotteessa esitetyt luvut ovat Reima-konsernin IFRS-tilinpäätöksen mukaisia tilikaudelta 1.1.-31.12.2022. Konsernin emoyhtiö on Reima Group Holding Oy, joka omistaa Reima Group Oy:n ja sen tytäryhtiön Reima Europe Oy:n.