Suomalaiset lahjoittivat jo toisen leikkipuiston Ukrainaan

Joy of Play, joka on Hartwallin perheen ja heidän tiiminsä vetämä hanke, yhdisti voimansa suomalaisyritysten Reiman ja Lappsetin kanssa tuodakseen iloa ukrainalaisille lapsille vaikeina aikoina.

Helmikuusta 2022 lähtien, kun sota Ukrainassa kärjistyi, kokonainen sukupolvi lapsia on kokenut väkivaltaa, pelkoa, menetyksiä ja tragedioita. Joy of Play-aloitteen tavoitteena on luoda ilon hetkiä sekä toivoa ja tulevaisuuden uskoa Ukrainan lapsille. Yhdessä Joy of Play, Lappset ja Reima lahjoittivat jo toisen leikkipuiston Ukrainaan. Ensimmäinen leikkipuisto avattiin Lviviin viime vuoden kesäkuussa. Eri-ikäisille lapsille suunniteltu leikkipuisto valmistui toukokuussa Kiovassa sijaitsevaan Shuliavkan puistoon. Leikkipuiston avajaisia vietettiin 24. toukokuuta Kiovassa järjestetyssä tilaisuudessa, johon osallistui Kiovan kaupungin edustajia ja Suomen Ukrainan suurlähettiläs Jaakko Lehtovirta, lahjoituksen tehneiden yritysten edustajien lisäksi. Avajaispuheissa korostui lasten oikeus lapsuuteen sodasta huolimatta, ja että aikuisten tehtävä on tehdä kaikkensa tämän eteen. Joy of Play -hankkeen perustajat Pia Hartwall ja Ursula Blässar iloitsevat siitä, että hanke osoittaa jälleen kerran yhteistyön voiman. ”Jokainen voi auttaa ukrainalaisia omalla tavallaan ja kaikki apu on arvokasta. Tämä on ollut meidän tapamme auttaa, ja yhdessä olemme saaneet aikaan paljon enemmän kuin mitä olisimme kyenneet yksin tekemään”, Pia Hartwall sanoo. ”Suomalaiset kokevat ukrainalaisten tilanteen omakseen. Se ilmeni hyvin konkreettisesti viime vuoden tammikuussa Helsingissä Ukrainan auttamiseksi järjestetyssä hyväntekeväisyystilaisuudessa. Niin yritykset kuin sadat suomalaiset kiinnostuivat osallistumaan Lviviin ensimmäisenä toimitetun ja nyt Kiovaan toisena valmistuneen leikkipuiston lahjoitukseen”, Blässar iloitsee. Leikkipuistojen lahjoitusten pääyhteistyökumppanit ovat lastenvaatetusyritys Reima Group Oy sekä leikki- ja liikuntapuistovalmistaja Lappset Group Oy. Kiovaan valmistuneen leikkipuiston yhtenä mahdollistajana on myös tanskalainen Nilpeter, joka valmistaa erilaisia painoteknisiä ratkaisuja. Lappsetin muotoilu- ja innovaatiojohtaja Erkki Ikäheimo kuvailee tunnelmia leikkipuistojen avajaisista sanoin kuvaamattomiksi. ”En osaa sanoin kuvata sitä tunnetta, kun näin lasten nauttivan leikkipuistossa leikkiessään. Siitä välittyi niin välitön leikin ilo ja riemu sekä ukrainalaisten aito arvostus saamastaan avusta.” Reimallakin iloitaan onnistuneesta projektista: ”Ulkoleikit pohjustavat lapsille terveempää tulevaisuutta. Tämä on Reiman olemassaolon tarkoitus, ja on ollut etuoikeus saada toteuttaa sitä tässä hankkeessa hyvien kumppanien kanssa – myös paikallisen Reima-jälleenmyyjän sisu vaikeissa olosuhteissa on innostanut meitä”, toteaa toimitusjohtaja Heikki Lempinen.

Joy of Play lyhyesti

Hankkeen taustalla on Hartwallin perhe tiimeineen, jotka ovat toimineet Ukrainassa pitkään. Maa ja sen ihmiset ovat hyvin läheisiä perheelle, he ovat muun muassa omistaneet Leopolis hotellin Lvivissä vuodesta 2007. Sodan puhjettua perhe on ryhtynyt useisiin toimenpiteisiin auttaakseen maata.

Joy of Play -hankkeen tavoitteena on luoda iloa ja antaa Ukrainan lapsille toivoa tulevaisuudesta.

www.joyofplay.org

Lappset lyhyesti

Lappset Group Oy on yli 50 vuoden ajan omistautunut leikin ja liikkumisen edistämiseen. Lappset suunnittelee ja valmistaa innovatiivisia, inklusiivisia ja kestäviä leikki- ja liikuntapaikkavälineitä, teemapuistoja sekä puisto- ja kadunkalusteita. Rovaniemeläinen perheyritys työllistää lähes 400 eri alojen asiantuntijaa kahdeksassa eri maassa. Tuotantoa sillä on Suomessa, Virossa ja Alankomaissa. Sen kansainvälinen jakeluverkosto ulottuu yli 60 maahan. Lappset-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli noin 66 miljoonaa euroa.

www.lappset.fi

Reima lyhyesti

Reima on maailman johtava toiminnallisten lastenvaatteiden ja -kenkien brändi, joka tunnetaan palkituista innovaatioistaan ja laadukkaista tuotteistaan. Reima vaatettaa aktiiviset 0-12-vuotiaat lapset päästä varpaisiin ympäri vuoden. Vaatteiden ja kenkien lisäksi Reima tarjoaa laajan valikoiman asusteita ja arkea helpottavia ratkaisuja lapsille ja heidän vanhemmilleen. Vuonna 2023 Reiman liikevaihto oli 91 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllistää noin 350 henkilöä yhdeksässä maassa.

Photo of kids at Kyiv opening
Kyiv playground opening
Kids chilling out in big nest swing
Kid upside down getting acrobatic